Emisje znaczków polskich IV kwartał 2000r. |
|
|
|
Stan wojenny a poczta
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 1 z przywieszk±
nominał: 80 gr
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 12 znaczków i 12 przywieszek
format znaczka: 31,25 x 39,5 mm
nakład: 400.000 sztuk
projektant: Maciej Buszewicz
data obiegu: 13.12.2000 r. |
|
|
|
13 grudnia br. Poczta Polska wprowadzi do obiegu znaczek pocztowy, upamiętniaj±cy działalno¶ć poczty podziemnej w okresie stanu wojennego.
Wprowadzenie stanu wojennego oraz okres delegalizacji NSZZ "Solidarno¶ć" wywołały w¶ród społeczeństwa wiele przejawów sprzeciwu. Jednym z nich było wydawanie "znaczków" i "znaczkopodobnych" nalepek. Czę¶ć z tych wydawnictw spotyka się na oryginalnej korespondencji, która przeszła drogę pocztow±. S± to najczę¶ciej pojedyncze "znaczki" umieszczone między znaczkami oficjalnymi.
Największe zainteresowanie w¶ród filatelistów wzbudza do dzi¶ znaczek "40. rocznica powstania Polskiej Partii Robotniczej", wydany 5 stycznia 1982 r., który jako wydanie dywersyjne znalazł się w obiegu pocztowym w 1983 r. z nadrukiem "13. XII. 1981 r. Wojna WRON z Narodem 13.XII. 1982 r."
W dniu wprowadzenia znaczka do obiegu będ± w sprzedaży koperty Pierwszego Dnia Obiegu FDC, opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|
|
100-lecie warszawskiej Zachęty
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 1
nominał: 70 gr
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 20 sztuk
format znaczka: 31,25 x 39,5 mm
nakład: 400.000 sztuk
projektant: Andrzej Gosik
data obiegu: 04.12.2000 r. |
|
|
|
W tym roku mija 100. rocznica istnienia gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. To pierwszy w Warszawie obiekt wzniesiony z my¶l± o eksponowaniu w nim prac artystycznych. Gmach Zachęty zbudowano dzięki funduszom i inicjatywie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych - organizacji zrzeszaj±cej artystów i miło¶ników sztuki, założonej w 1860 r. " dla rozkrzewienia sztuk pięknych w kraju i niesienia pomocy artystom". Instytucja ta, której założycielem był Wojciech Gerson, zajmowała się gromadzeniem i rozpowszechnianiem rodzimej sztuki. Jednak od pocz±tku istnienia borykała się z kłopotami lokalowymi. Pierwsze wystawy urz±dzano w Pałacu Mokronowskich i w hotelu Gerlacha, stoj±cego w miejscu dzisiejszego Hotelu Europejskiego. Obie siedziby okazały się za ciasne.
Zbiory towarzystwa powiększały się. Kolekcję zapocz±tkował obraz Józefa Simmlera "¦mierć Barbary Radziwiłłówny". Eksponaty pochodziły głównie z darowizn i legatów. Pod koniec wieku zbiór liczył ponad tysi±c obiektów. Budowa własnego gmachu stała się więc konieczno¶ci±.
W 1896 r. towarzystwo ogłosiło konkurs na projekt budynku. Zwyciężyła propozycja Stefana Szyllera. Jednopiętrowy gmach w stylu eklektycznym miał się składać z budynku frontowego, dwóch skrzydeł bocznych i znajduj±cej się z tyłu w±skiej galerii. Powstały w ten sposób ¶rodkowy dziedziniec, otoczony ze wszystkich stron krużgankami, miał być przykryty szklanym dachem. Budowa ruszyła we wrze¶niu 1898 r. Frontowy budynek został otwarty uroczy¶cie 15 grudnia 1900 r, a już w następnym roku przyst±piono do wznoszenia południowego skrzydła przeznaczonego na zbiory własne Zachęty. Oddano je do użytku w 1903 r. Pozostałych dwóch skrzydeł nie zrealizowano.
Wraz z wybudowaniem gmachu rozpocz±ł się najlepszy okres w dziejach Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Prezentowano tutaj dzieła wielu polskich i zagranicznych artystów m. in.: Wojciecha Gersona, Jana Matejki, Józefa Chełmońskiego, Józefa Brandta, Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera, Jana Stanisławskiego, Paula Cezanna, Henri de Toulouse-Lautreca, Pabla Picassa, Maxa Ernsta, Francisa Bacona. Do historii przeszły wystawy formistów i awangardowej architektury. Wielkie poruszenie wywołala prezentacja obrazu - uznanego za skandaliczny - Szał Władysława Podkowińskiego.
Podczas II wojny ¶wiatowej hitlerowcy urz±dzili w budynku Dom Kultury Niemieckiej, co uratowało Zachętę przed zniszczeniem. Znaczn± czę¶ć zbiorów udało się wówczas ukryć w Muzeum Narodowym, reszta została zrabowana i rozproszona. Towarzystwo za¶ zakończyło swoj± działalno¶ć.
W 1949 r. Ministerstwo Kultury i Sztuki powołało w historycznym gmachu Zachęty Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, które istniało do 1989 r. Obecnie Zachęta jest największ± i jedn± z najbardziej prestiżowych galerii sztuki współczesnej w Polsce.
W dniu wprowadzenia znaczka do obiegu będzie w sprzedaży koperta Pierwszego Dnia Obiegu FDC, opatrzona datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|
|
Boże Narodzenie
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 4
nominały: 70 gr, 80 gr, 1,10 zł, 1,55 zł
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 16 sztuk
format: 40,5 x 40,5 mm
nakład:
warto¶ci 70 gr: 13.600.000 sztuk
warto¶ci 80 gr: 10.700.000 sztuk
warto¶ci 1,10 zł: 3.000.000 sztuk
warto¶ci 1,55 zł: 2.600.000 sztuk
projektant: Maciej Jędrysik
data obiegu: 27.11. 2000 r. |
|
|
|
Z my¶l± o zbliżaj±cych się ¶więtach, Poczta Polska jak co roku przygotowała znaczki pocztowe. Tegoroczna emisja "Boże Narodzenie" ma charakter szczególny, przypada bowiem w okresie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000.
Boże Narodzenie to czas, w którym obok rado¶ci z narodzenia Zbawiciela, obdarowujemy się prezentami, dekorujemy zgodnie z tradycyjnym obyczajem nasze mieszkania, zasiadamy przy stole w gronie rodziny i bliskich.
Prezentowana seria znaczków została zrealizowana w konwencji ¶redniowiecznego witrażu. Przedstawiono na nich istotne wydarzenia z życia Chrystusa:
- warto¶ci 70 gr - Boże Narodzenie
- warto¶ci 80 gr - Kanę Galilejsk±
- warto¶ci 1,10 zł - Eucharystię
- warto¶ci 1,55 zł - Wniebowst±pienie
W dniu wprowadzenia znaczków do obiegu będ± w sprzedaży koperty pierwszego dnia obiegu FDC, opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|
|
60. rocznica Zbrodni Katyńskiej
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 2
nominały: 70 gr, 80 gr
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 20 sztuk
format znaczka: 31,25 x 43 mm
nakład:
warto¶ć 70 gr - 3.800.000 szt.
warto¶ć 80 gr - 4.000.000 szt.
projektant: Janusz Wysocki
data obiegu: 15.11. 2000 r. |
|
|
|
11 listopada br. Poczta Polska wprowadzi do obiegu dwa znaczki pocztowe, po¶więcone 60. rocznicy Zbrodni Katyńskiej. Tym mianem okre¶lamy jedn± z najtragiczniejszych zbrodni w historii. Wymordowanie prawie wszystkich polskich oficerów wziętych do niewoli w wyniku agresji sowieckiej z 17 wrze¶nia 1939 r.
Zbrodni dokonały wojska NKWD na podstawie dekretu o likwidacji jeńców, podpisanego 5 marca 1940 r. przez Stalina.
Przez prawie 50 lat władze Zwi±zku Radzieckiego nie chciały przyznać się do tej zbrodni - nazwanej od pierwszego odkrytego cmentarzyska katyńsk± - a władze PRL uczestniczyły w tym kłamstwie. Tym samym prawda o tych tragicznych wydarzeniach nie miała swojego odzwierciedlenia w oficjalnym przekazie historycznym. Jednak pamięć o zbrodni przetrwała. Trzy polskie cmentarze wojenne na Wschodzie w Charkowie, Katyniu, Miednoje - miejsce kaĽni więĽniów - to spełnienie obowi±zku wobec ofiar i ich rodzin.
Na poszczególnych znaczkach przedstawiono:
- warto¶ci 70 gr - postać księdza na tle krzyża w Katyniu
- warto¶ci 80 gr - sylwetkę papieża Jana Pawła II klęcz±cego przed pomnikiem Poległym i Pomordowanym na Wschodzie na warszawskim Muranowie.
W dniu wprowadzenia znaczków do obiegu będ± w sprzedaży koperty Pierwszego Dnia Obiegu FDC, opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|
|
Poczet Królów i Ksi±ż±t Polskich
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 4
nominały: 70 gr, 80 gr, 1,10 zł, 1,55 zł
technika druku: stalorytniczo - wklęsłodrukowa
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 35 sztuk
format: 40,5 x 54 mm
nakład: po 400.000 sztuk każdego
projektant: Stefan Małecki
data obiegu: 23.10.2000 r. |
|
|
|
Kończ±c rozpoczęty w 1986 r. cykl wydawniczy znaczków pocztowych, prezentuj±cych "Poczet Królów i Ksi±ż±t Polskich" wg rysunków Jana Matejki, znajduj±cych się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Poczta Polska wprowadzi do obiegu 23 paĽdziernika br. kolejne cztery znaczki pocztowe, przedstawiaj±ce odpowiednio:
- warto¶ci 70 gr - Augusta II (1670-1733), elektora saskiego, z dynastii Wettinów Króla Polski w latach 1697 - 1706 i od 1709. Przez współczesnych zwany był Mocnym ze względu na "herkulesow± siłę". Lata młodzieńcze przeżył w okresie największego rozkwitu wpływów Ludwika XIV. Absolutyzm w duchu francuskim stał się dla króla polskiego wzorem do na¶ladowania. Po objęciu rz±dów pragn±ł wprowadzić siln± absolutn± władzę królewsk± i stało się to ideowym fundamentem, na którym opierał główne zręby swojego programu politycznego. D±żył do trwałego zwi±zania Polski z Saksoni±, wprowadzenia dziedzicznych i absolutnych rz±dów oraz przeprowadzenia koniecznych reform armii i gospodarki. Jego d±żenia do rozwoju gospodarczego, realizowane z powodzeniem w Saksonii, wywołały ostry sprzeciw szlachty polskiej, obawiaj±cej się utraty przywilejów. Dla wzmocnienia swej władzy utrzymywał w Polsce wojska saskie, wprowadził je także w 1700 r. na Litwę, wykorzystuj±c walki pomiędzy rodzinami Sapiehów i Radziwiłłów. W tym samym roku jako elektor saski rozpocz±ł wojnę o Inflanty ze Szwecj±.
Pod rz±dami Augusta II Rzeczypospolita przestała odgrywać poważniejsz± rolę w stosunkach międzynarodowych.
- warto¶ci 80 gr - Stanisława Leszczyńskiego (1677 -1766). Król Polski w l. 1704-09 i 1733-36. Ojciec Marii, żony króla Francji - Ludwika XV. Wojewoda poznański od 1699 r. Jako poseł na sejm elekcyjny przeciwny wyborowi Augusta II Mocnego. W roku 1706 r. w wyniku pokoju w Altranstadt i rezygnacji z korony polskiej przez Augusta II, stał się formalnie jedynym królem polskim. W 1709 r. po klęsce Karola XII pod Połtaw± opuszczony przez dotychczasowych zwolenników, emigrował do Turcji, następnie do Szwecji. Po ¶mierci Augusta II, poparty przez swego zięcia Ludwika XV, ponownie został wybrany na króla. Na skutek opozycji magnatów, szlachty i interwencji wojskowej Rosji abdykował w roku 1736. Po abdykacji otrzymał tytuł księcia Francji i dożywotnio księstwo lotaryńskie. Autor dzieła Głos wolny wolno¶ć ubezpieczaj±cy (1749 r.), w którym domaga się poprawy położenia chłopów i potępia ich niewolnicz± zależno¶ć od panów. Drug± istotn± spraw±, na któr± zwraca uwagę jest nadużywanie zasady liberum veto, która prowadzi do zrywania sejmów i sejmików.
Stanisław Leszczyński był raczej intelektualist±, mecenasem sztuk i nauk, aniżeli politykiem.
- warto¶ci 1,10 zł - Augusta III (1696-1763), elektor saski, panował w l. 1733 - 1763. Wprowadzony na tron Polski wbrew woli większo¶ci wyborców na skutek interwencji zbrojnej wojsk saskich i rosyjskich, które nie dopu¶ciły do objęcia tronu przez Stanisława Leszczyńskiego. Panowanie Augusta III przypominało rz±dy jego ojca, Augusta II. Król nie zajmował się sprawami państwowymi i przekazywał je swoim ministrom, którzy z kolei dbali o własne interesy. W państwie nadal panował chaos i bezprawie. Sejmy nie dochodziły do skutku, spory i walki między magnatami oraz szlacht± były na porz±dku dziennym. Za panowania Augusta III, choć bez jego udziału, zaczęły docierać do Polski pr±dy o¶wiecenia i powstawały pierwsze projekty reform państwa.
Był znawc± sztuki, muzyki i architektury. Z jego inicjatywy dokończono budowę Pałacu Saskiego i rozbudowano Zamek Królewski w Warszawie.
- warto¶ci 1,55 zł - Stanisława Augusta Poniatowskiego (1732-98). Król Polski w l. 1764-95. D±żył do wzmocnienia władzy królewskiej, popierał reformy Czartoryskich i stronnictwa patriotycznego na Sejmie Czteroletnim; współtwórca Konstytucji 3 Maja. Przyst±pił jednak do Targowicy. Abdykował po trzecim rozbiorze. Zamiłowania, wykształcenie i ambicje predysponowały ostatniego polskiego monarchę do roli protektora i mecenasa sztuki. Działalno¶ć na polu nauki traktował jako jeden z najistotniejszych elementów sprawowania władzy w państwie. Przeszkod± stały się nie tylko trudno¶ci finansowe państwa, ale szereg niesprzyjaj±cych okoliczno¶ci hamuj±cych rozwój kultury narodowej. Nie udało się królowi powołać do życia planowanej akademii nauk, muzeum narodowego ani uczelni artystycznej. Jej funkcję pełniła w pewnym sensie zamkowa malarnia prowadzona przez rzymskiego artystę Marcelego Bacciarellego (1731-1818). Król brał aktywny udział w realizacji wielu przedsięwzięć artystycznych, współtworz±c rozbudowane koncepcje ideowe, często też wręcz narzucajac sw± wolę artystom. Przeci±gaj±ce się realizacje dwóch największych przedsięwzięć króla: rezydencji oficjalnej, Zamku Królewskiego i prywatnej, zespołu ujazdowsko - łazienkowskiego, ł±czy się nie tylko z brakiem funduszy, ale również z brakiem zdecydowania ze strony monarchy.
W dniu wprowadzenia znaczków do obiegu będ± w sprzedaży koperty Pierwszego Dnia Obiegu (FDC), opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Wrocław 1. |
|
|
|
|
|
|
50-lecie Polskiego Zwi±zku Filatelistów
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 1 w formie bloczka
nominał: 1,55 zł
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
format znaczka: 39,5 x 31,25 mm
format bloku: 75 x 60 mm
nakład: 350.000 sztuk
projektant: Robert Konrad
data obiegu: 12.10.2000 r. |
|
|
|
Na ¶wiecie jest około 100 milionów filatelistów. Filatelistyka rozwinęła się wkrótce po pojawieniu się znaczka pocztowego w 1840 roku w Anglii. Prekursorem był francuski zbieracz Georges Herpin, który jako pierwszy zaproponował słowo "philatélie" na oznaczenie zbierania znaczków pocztowych. Pierwsze znane stowarzyszenie filatelistów powstało w Belgii na pocz±tku lat 50 ubiegłego wieku. Pierwsza polska organizacja filatelistyczna pod nazw± Polski Klub Filatelistyczny rozpoczęła swoj± działalno¶ć 6 stycznia 1893 r. w Krakowie.
Rok 2000 jest dla największego stowarzyszenia polskich filatelistów, Polskiego Zwi±zku Filatelistów, rokiem szczególnym. 50 lat temu, 21 czerwca 1950 r. z inicjatywy o¶rodków filatelistycznych Krakowa, Warszawy i Wrocławia powstało stowarzyszenie, które zjednoczyło entuzjastów filatelistyki, działaj±cych do tej pory w różnych klubach i stowarzyszeniach.
Celem PZF jest zrzeszenie filatelistów w kraju dla ułatwienia im fachowego kolekcjonerstwa znaków pocztowych, upowszechniania filatelistyki w Polsce, propagowanie polskich znaków pocztowych w kraju i za granic±, pomoc w zdobywaniu wiedzy specjalistycznej członkom Zwi±zku oraz ochrona przed fałszerstwami. Po roku 1990 rozpoczęło działalno¶ć kilka nowych klubów i stowarzyszeń filatelistycznych. Jednak liczebno¶ć zrzeszonych w nich członków jest znikoma.
Poczta Polska upamiętnia jubileusz 50-lecia, wprowadzaj±c do obiegu 12 paĽdziernika br. znaczek pocztowy w formie bloczka.
W dniu wprowadzenia znaczka do obiegu będzie w sprzedaży koperta Pierwszego Dnia Obiegu FDC, opatrzona datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|
|
¦wiatowy Dzień Poczty - Poczta w oczach dzieci
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 4
nominały: 70 gr, 80 gr, 1,10 zł, 1,55 zł
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 20 sztuk
format:
warto¶ci: 70 gr: 31,25 x 39,5 mm
warto¶ci: 80 gr, 1,10 zł, 1,55 zł: 39,5 x 31,25 mm
nakład:
warto¶ci 70 gr: 2.800.000 sztuk
warto¶ci 80 gr: 2.900.000 sztuk
warto¶ci 1,10 zł: 1.500.000 sztuk
warto¶ci 1,55 zł: 1.400.000 sztuk
projektant: Jacek Konarzewski
data obiegu: 9.10.2000 |
|
|
|
W ramach tegorocznej emisji "¦wiatowy Dzień Poczty", Poczta Polska wprowadzi do obiegu cztery znaczki pocztowe. Przedstawiaj± one prace nadesłane na konkurs plastyczny pt. "Poczta w Twoich oczach", zorganizowany w paĽdzierniku 1998 r przez Rejonowy Urz±d Pocztowy w Katowicach. Konkurs przeznaczony został dla dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych.
Nadesłane prace konkursowe pokazuj± ¶wiat nieskrępowanej wyobraĽni dzieci, przedstawiaj± w sposób ciekawy usługi pocztowe. Na znaczkach zaprezentowano nagrodzone prace autorstwa:
- warto¶ci 70 gr - Tomasza Wistuby
- warto¶ci 80 gr - Katarzyny Chrzanowskiej
- warto¶ci 1,10 zł - Joanny Żbik
- warto¶ci 1,55 zł - Katarzyny Łonak
W dniu wprowadzenia znaczków do obiegu będ± w sprzedaży koperty Pierwszego Dnia Obiegu FDC, opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Wrocław 1. |
|
|
|
|
|