Emisje znaczków polskich II kwartał 2000r.
|
|
|
|
Bohaterowie "Pana Tadeusza"
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 6
nominały:
2 x 70 gr
2 x 80 gr
2 x 1,10 zł
technika druku: stalorytnicza
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 35 znaczków
format: 40,5 x 54 mm
nakład:
warto¶ci 70 gr - 2 x 600.000 sztuk
warto¶ci 80 gr - 2 x 600.000 sztuk
warto¶ci 1,10 zł - 2 x 400.000 sztuk
projektant: Andrzej Heidrich
data obiegu: 30.06.2000 |
|
|
|
30 czerwca br. Poczta Polska wprowadzi do obiegu sze¶ć znaczków pocztowych, emisji "Bohaterowie Pana Tadeusza". Przedstawiono na nich główne postacie i sceny z poematu, według rysunków Michała Elwiro Andriollego, rytowanych przez Andrzeja Zajkowskiego, ilustruj±cych wydanie lwowskie z 1882 r.:
warto¶ci 70 gr - 1-Gerwazy i Hrabia, 2-Telimena i Sędzia
warto¶ci 80 gr - 1-Wojski, 2-Ksi±dz Robak, Sędzia, Gerwazy
warto¶ci 1,10 zł - 1-Jankiel, 2-Zosia i Tadeusz
Plan napisania "Pana Tadeusza" pojawił się w czasie pobytu Adama Mickiewicza w Wielkopolsce, w poznańskiem, gdy dotarł tam na krótko przed zakończeniem Powstania Listopadowego. Pisał swoje "poema wiejskie" w Paryżu w latach 1832-34. Dzieło ukazało się w drugiej połowie czerwca 1834 r. nakładem Aleksandra Jełowieckiego w Paryżu.
Na temat Adama Mickiewicza, "Pana Tadeusza" i jego bohaterów, napisano wiele, dlatego przy okazji tej emisji warto po¶więcić kilka słów autorowi rysunków, który był postaci± nietuzinkow±.
Michał Elwiro Andriolli urodził się 14 listopada 1836 r. w Wilnie. Był synem Włocha, rzeĽbiarza, kapitana wojsk napoleońskich. W latach 1855-1858 studiował w Moskiewskiej Szkole Malarstwa i RzeĽby i w Cesarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. W 1861 r. wyjechał do Rzymu, gdzie studiował w Akademii ¦więtego Łukasza. Italia, tak inna od Rosji i Litwy, wywarła na nim ogromny wpływ artystyczny.
Andriolli brał udział w Powstaniu Styczniowym; po aresztowaniu w 1864 r. uciekł z więzienia i przedostał się do Londynu, a potem do Paryża. W 1866 r. jako emisariusz Komitetu Emigracji Polskiej został aresztowany i zesłany 1868 r. do Wiatki. Tam nauczył się korzystać ze swojego talentu. Zajmował się dekoracj± cerkwi, malarstwem portretowym i pejzażami Ułaskawiony przez cara w 1871 r. przyjechał do Warszawy. Wykonywał ilustracje dla Tygodnika Ilustrowanego, Kłosów i Biesiady Literackiej.
W 1879 r. lwowski wydawca Herman Altenberg zaproponował Andriollemu zilustrowanie "Pana Tadeusza". Przed nim podj±ł się tego zadania Juliusz Kossak, ale jego rysunki nie doczekały się publikacji, a oryginały przepadły. "Pan Tadeusz" miał być ksi±żk± wytworn±, wydan± w formie albumu. Należało przygotować 24 ilustracje całostronicowe, oprócz drobnych winiet, ornamentalnych przerywników i inicjałów, w sumie 58 rysunków.
Pocz±tkowo w miarę nadsyłania ilustracji, ukazywały się one w comiesięcznych zeszytach. Wydanie albumowe pojawiło się w 1882 r.
Ilustracje nie przyniosły jednak uznania arty¶cie. Krytyka zarzucała mu powierzchown± znajomo¶ć anatomii i przesadę. Sam Andriolli, może pod wpływem takich s±dów, również nie cenił swoich ilustracji szczególnie wysoko. Nie mniej jednak album doczekał się jeszcze w tym samym roku powtórnej edycji, a po jakim¶ czasie wydano go także w formie miniaturowej, wci±ż z tymi samymi ilustracjami. Niektórym podobały się one tak bardzo, że zapragnęli mieć rysunki na własno¶ć. W 1881 r. warszawski bankier i przemysłowiec Jan G. Bloch nabył 10 spo¶ród nich jako dar dla żony.
Andriolli zmarł 23 sierpnia 1893 r. w Nałęczowie.
Powyższa emisja wiele zawdzięcza uprzejmo¶ci Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza w Warszawie, które udostępniło materiał ilustracyjny.
W dniu wprowadzenia znaczków do obiegu będ± w sprzedaży 3 koperty pierwszego dnia obiegu (FDC), opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|
|
Etos pracy - K. Marcinkowski, E. Balaguer
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 2
nominał: 70 gr, 80 gr
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 20 znaczków
format: 39,5 x 31,25 mm
nakład: po 400.000 sztuk
projektant: Maciej Jędrysik
data obiegu: 23.06 2000 |
|
|
|
23 czerwca br. Poczta Polska wprowadzi do obiegu dwa znaczki pocztowe, emisji "Etos pracy - K. Marcinkowski, E. Balaguer". Na znaczkach przedstawiono:
Warto¶ci 70 gr - portret Karola Marcinkowskiego, umieszczony na tle dziewiętnastowiecznego krajobrazu przemysłowego, według drzeworytu Tomasza Bewicka. Postać tego Wielkopolanina nie jest tak znana jak innych wybitnych postaci XIX wieku. Urodził się w Poznaniu 23 czerwca 1800 r. Studia medyczne ukończył w Berlinie. Praktykę lekarsk± rozpocz±ł w swoim rodzinnym mie¶cie, gdzie wkrótce zasłyn±ł jako człowiek ofiarny i szlachetny, lecz±cy bezpłatnie ubogich chorych. Uczestniczył w Powstaniu Listopadowym. Po jego klęsce udał się na emigrację. W Paryżu, u boku księcia Adama Czartoryskiego, Adama Mickiewicza i Juliana Ursyna Niemcewicza, działał w Stowarzyszeniu Naukowej Pomocy.
Po powrocie do kraju z bezinteresownym po¶więceniem leczył zwłaszcza biednych. Nie porzucaj±c praktyki lekarskiej przyst±pił do wprowadzania w życie swoich zamierzeń społecznych. Uważał, że Polacy jedynie przez rozwój ekonomiczny, zmodernizowanie struktury społecznej i aktywno¶ć kulturaln± przetrwaj± lata niewoli. Program swój uj±ł lapidarnie: "O¶wiata i praca - oto s± ¶rodki do utorowania potrzebnego go¶cińca". Dla swojej idei pozyskiwał oddanych współpracowników wywodz±cych się z ziemiaństwa, duchowieństwa i mieszczaństwa.
W 1837 r. założył w Poznaniu stowarzyszenie na wzór paryskiego Towarzystwa Pomocy Naukowej, które udzielało stypendiów kształc±cej się młodzieży. Była to pierwsza na ziemiach polskich instytucja stypendialna. Marcinkowski uważał o¶wiatę za jedn± z głównych podwalin bytu narodowego i ekonomicznego. Zdawał sobie sprawę, że tylko tego typu instytucje społeczne dostarczaj± społeczeństwu rzesze wykształconych ludzi.
W 1838 r. założył spółkę akcyjn± w celu wybudowania "Bazaru", który został otwarty w 1841 r. Gmach ten, bodaj drugi co do wielko¶ci w Poznaniu, był nowoczesnym hotelem równocze¶nie stanowił centrum polskiego życia gospodarczego i towarzyskiego.
W niespełna rok przed ¶mierci± Marcinkowski podj±ł kolejn± inicjatywę. W 1845 r. założył "Towarzystwo ku wspieraniu ubogich i biednych w Poznaniu". Do zadań Towarzystwa należało udzielenie wsparcia ludziom niezdolnym do pracy: kalekom, starcom, walka z bezrobociem, zakładanie szkół - ochron. Karol Marcinkowski zmarł 7 listopada 1846 r. w Dabrówce Ludomskiej.
Warto¶ci 80 zł - portret błogosławionego Josemarii Escrivy de Balaguera na tle płaskorzeĽby Andrea Pisano, pochodz±cej z Campanili we Florencji.
Josemaria Escriva de Balaguer urodził się w Barbastro w Hiszpanii 9 stycznia 1902 r. ¦więcenia kapłańskie otrzymał 28 marca 1925 r. w Saragossie. Dwa lata póĽniej przeniesiony został do Madrytu, gdzie rozwijał pracę duszpastersk± we wszystkich ¶rodowiskach. Otaczał szczególn± trosk± biednych i bezdomnych z dzielnic marginesu społecznego oraz nieuleczalnie chorych umieraj±cych w szpitalach. W 1928 r. założył Opus Dei - katolicki instytut ¶wiecki. Pocz±tkowo działał on poza strukturami oficjalnego Ko¶cioła, który nie dopuszczał do nadania organizacji kształtu prawnego. Dopiero Sobór Watykański II wyraził zgodę na jego działalno¶ć. W 1943 r. ufundował Stowarzyszenie Kapłańskie pod wezwaniem ¦w. Krzyża, nierozerwalnie zwi±zane z Opus Dei, które zostało ostatecznie uznane przez Stolicę Apostolsk± 16 stycznia 1950 r. W 1946 r. Balaguer rozpocz±ł działalno¶ć apostolsk±, która w ci±gu kilkunastu lat objęła swym zasięgiem cały ¶wiat. Podstawowym nakazem dla członków Opus Dei sa słowa jego założyciela: U¶więcać pracę, u¶więcać się w pracy, u¶więcać się poprzez pracę. [...] Nadszedł czas, aby chrze¶cijanie gło¶no mówili, że praca jest darem Boga i nie ma żadnego sensu dzielenie jej na kategorie w zależno¶ci od jej rodzaju, uważaj±c jedne zajęcia za lepsze, a drugie za gorsze. Należy jednakowo szanować trud i pracę innych. Każda praca jest ¶wiadectwem godno¶ci człowieka i jego panowania nad stworzeniem. Stwarza ona szansę na rozwinięcie własnej osobowo¶ci. Stanowi ogniwo ł±cz±ce ludzi między sob±, jest Ľródłem utrzymania własnej rodziny, sposobem polepszania bytu społeczno¶ci, w której żyjemy, a dla całej ludzko¶ci postępem. Dlatego też praca jawi się jako udział w dziele Boga [...].
W dniu wprowadzenia znaczków do obiegu będ± w sprzedaży koperty pierwszego dnia obiegu FDC, opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Poznań1. |
|
|
|
|
|
|
1000-lecie Wrocławia
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 1 w formie bloczka
nominał: 1,55 zł
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
format: znaczka - 39,5 x 51 mm
bloczka - 70 x 90 mm
nakład: 500.000 sztuk
projektant: Andrzej Gosik
data obiegu: 15.06.2000 |
|
|
|
Dzieje Wrocławia sięgaj± zapewne pierwszych wieków chrze¶cijaństwa. Nazwę miasto zawdzięcza nie znanemu nam z historii Wrocisławowi. Najstarsz± wzmiankę o Wrocławiu znajdujemy u Dytmara przy opisie Zjazdu GnieĽnieńskiego. Podaje w niej, że cesarz Otton III zatwierdził prawnie polskiemu władcy Bolesławowi obsadzenie na nowym, a zależnym od metropolii gnieĽnieńskiej biskupstwie we Wrocławiu, biskupa Jana (Johannes Vrotizlaens). Wybranie Wrocławia na siedzibę biskupstwa ¶l±skiego było doniosłym wydarzeniem, ¶wiadczyło o randze miasta i z tym wydarzeniem wi±że się emisja "1000-lecie Wrocławia".
Wrocław mimo zniszczeń w czasie drugiej wojny ¶wiatowej jest jednym z najważniejszych i najbogatszych w zabytki miast Polski, między innymi znajduje się tutaj największy w kraju zespół gotyckich ko¶ciołów. Najstarsz± czę¶ci± Wrocławia jest Ostrów Tumski. Ta mała dzielnica, odbudowana w historycznym kształcie, tchnie nastrojem zadumy i spokoju. Mie¶ci się tu gotycka katedra pod wezwaniem ¶w. Jana Chrzciciela. Znajduje się ona w miejscu najstarszej katedry, ufundowanej w 1000 r.
Na znaczku w formie bloczka przedstawiono fasadę Katedry Wrocławskiej na tle najstarszego zachowanego widoku miasta z 1493 r., pochodz±cego z Liber cronicarum Hartmanna Schedla. Powyżej umieszczono znak millenijny. Herb znajduj±cy się w jego centrum pochodzi z 1530 r., kiedy to Wrocław otrzymał Przywilej Herbowy.
W dniu wprowadzenia znaczka do obiegu będzie w sprzedaży koperta pierwszego dnia obiegu FDC, opatrzona datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Wrocław 32. |
|
|
|
|
|
|
Piękno rodzicielstwa
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 1
nominał: 70 gr
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 20 znaczków
format: 31,25 x 39,5 mm
nakład: 2.700.000 sztuk
projektant: Dariusz Litwiniec
data obiegu: 31.05.2000 |
|
|
|
Życie ludzkie jest najwyższym dobrem. Poczta Polska realizuj±c wnioski: Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia oraz posła RP, pana Antoniego Szymańskiego ma nadzieję, że emisja "Piękno rodzicielstwa" przyczyni się do wzrostu szacunku do życia i poszanowania rodziny.
W dniu wprowadzenia znaczka do obiegu będzie w sprzedaży koperta pierwszego dnia obiegu FDC, opatrzona datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|
|
¦wiatowa Wystawa Filatelistyczna Espana 2000
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 1
nominał: 1,55 zł
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 20 znaczków
format: 31.25 x 39.5 mm
nakład: 450.000 sztuk
projektant: Jacek Konarzewski
data obiegu: 26.05.2000 |
|
|
|
W tym roku mija 150. rocznica emisji pierwszego znaczka hiszpańskiego. Z tej okazji odbędzie się w Madrycie ¦wiatowa Wystawa Filatelistyczna Espana 2000, która potrwa od 6 do 14 paĽdziernika. Patronat nad ni± objęła Poczta Hiszpańska, Hiszpańska Federacja Towarzystw Filatelistycznych (FESOFI) oraz Międzynarodowa Federacja Filatelistyczna (FIP).
Poczta Polska, bior±ca udział w wystawie, upamiętni to wydarzenie emisj± znaczka pocztowego, na którym przedstawiono twarz kobiety przysłonięt± wachlarzem, imituj±cym krawędzie znaczków pocztowych.
W dniu wprowadzenia znaczka do obiegu będzie w sprzedaży koperta pierwszego dnia obiegu FDC, opatrzona datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|
|
80. rocznica urodzin papieża Jana Pawła II
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 3
nominały: 80 gr, 1,10 zł, 1,55 zł
technika druku:
warto¶ci: 80 gr i 1,55 zł - stalorytnicza
warto¶ci 1,10 zł - kombinowana; stalorytniczo - offsetowa
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 25 znaczków
format: 31,25 mm x 42,15 mm
nakłady:
warto¶ci 80 gr - 6.000.000 szt.
warto¶ci 1,10 zł - 2.500.000 szt.
warto¶ci 1,55 zł - 2.500.000 szt.
autor projektu: Czesław Słania
data obiegu: 09.05.2000 r. |
|
|
|
9 maja br. Poczta Polska wprowadzi do obiegu trzy znaczki pocztowe, upamiętniaj±ce "80. rocznicę urodzin papieża Jana Pawła II". Tegoroczna emisja ma charakter wyj±tkowy, bowiem jest to jednocze¶nie pierwsza wspólna emisja Polski i Watykanu. Projekty graficzne znaczków opracował dla obu Administracji Pocztowych, ¶wiatowej sławy grawer - Pan Czesław Słania.
Na znaczkach poszczególnych warto¶ci przedstawiono:
warto¶ci 80 gr - portret Jana Pawła II
warto¶ci 1,10 zł - wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej
warto¶ci1,55 zł - srebrny krucyfiks, który towarzyszy Ojcu ¦więtemu we wszystkich Jego podróżach
Omawiana emisja znaczów ukaże się bezpo¶rednio po wizycie Papieża w Ziemi ¦więtej. Pielgrzymka ta - o której marzył przez całe swoje życie - w roku milenijnym, dwa tysi±ce lat po narodzinach Chrystusa, nabrała szczególnego znaczenia. Towarzyszyło jej przesłanie pokoju i pojednania dla trzech religii monoteistycznych - chrze¶cijaństwa, judaizmu i islamu, a także całego ¶wiata.
W dniu wprowadzenia znaczków do obiegu będ± w sprzedaży koperty pierwszego dnia obiegu FDC, opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Wadowice. |
|
|
|
|
|
|
EUROPA
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 1
nominał: 1,55 zł
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 20 znaczków
format: 31,25 x 43 mm
nakład: 400.000 sztuk
projektant: Jean Paul Cousin
data obiegu: 09.05.2000 |
|
|
|
Poczta Polska jako członek Stowarzyszenia Europejskich Publicznych Operatorów Pocztowych Posteurop, co roku wydaje wraz z innymi administracjami pocztowymi znaczki w ramach cyklu "Europa". W tym roku we wszystkich krajach członkowskich ukaże się znaczek "Europa 2000", wg projektu francuskiego artysty Pana Jeana Paula Cousina.
Data emisji ustalona została na 9 maja br., w 50. rocznicę uchwalenia Deklaracji Schumana.
Robert Schuman (1886-1963), francuski minister spraw zagranicznych, 9 maja 1950 r. przedstawił propozycję swojego rz±du, dotycz±c± koordynacji produkcji węgla i stali z RFN.
Wspólna produkcja miała dać podstawy dla szybkiego gospodarczego rozwoju państw zniszczonych w czasie II wojny ¶wiatowej, podniesienia stopy życiowej społeczeństwa oraz utworzenia wspólnoty gospodarczej państw, które w przeszło¶ci często walczyły ze sob±. Uważa się, że plan Schumana zapocz±tkował integrację europejsk±.
W dniu wprowadzenia znaczka do obiegu będ± w sprzedaży koperty pierwszego dnia obiegu FDC, opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|
|
STOP NARKOMANII
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 1
nominał: 70 gr
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 18 znaczków
format: 39,5 x 51 mm
nakład: 2.400.000 sztuk
projektant: Wiesław Wałkuski
data obiegu: 28.04.2000 |
|
|
|
28 kwietnia Poczta Polska wprowadzi do obiegu znaczek pocztowy, emisji "Stop narkomanii". Pokazuje on w sposób symboliczny, pod postaci± róży, umieraj±cego człowieka. Li¶cie, stylizowane na dłonie ludzkie, ułożone s± w ge¶cie prosz±cym o pomoc, na któr± może być za póĽno.
Narkomania jest zjawiskiem coraz bardziej masowym. Zbiera żniwo w szeregach ludzi młodych, wrażliwych, często nie mog±cych poradzić sobie z własn± osobowo¶ci± i problemami dnia codziennego. Media donosz± o wzrastaj±cej liczbie osób uzależnionych. Szczególnie narażona jest młodzież, która ma obecnie łatwy dostęp do coraz to nowych ¶rodków odurzaj±cych, rozprowadzanych przez dealerów już w szkołach podstawowych.
Poczta Polska pragnie również zwrócić uwagę na ten narastaj±cy problem, który dotkn±ć może każdego z nas.
W dniu wprowadzenia znaczka do obiegu będzie w sprzedaży koperta pierwszego dnia obiegu FDC, opatrzona datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|
|
Kraków - Europejskie Miasto Kultury roku 2000
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 3 (jeden w formie bloczka)
nominały: 70 gr, 1,55 zł, 1,75 zł
technika druku:
bloczek - staloryt
znaczki - offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 18 znaczków
format:
znaczków - 51 x 39,5 mm
znaczka w bloczku - 39,5 x 31,25 mm
bloczka - 110 x 77 mm
nakłady:
znaczki w bloczku nieperforowane - 120.000 szt.
Znaczki w bloczku perforowane - 400.000 szt.
warto¶ci 70 gr -1.000.000 szt.
warto¶ci 1,55 zł - 600.000 szt.
autor projektu:
bloczka - Andrzej Heidrich
autor: rytu - Czesław Słania
znaczków - Maciej Jędrysik
data obiegu: 26.04.2000 r. |
|
|
|
Kraków - dawna stolica Polski - otrzymał prestiżowy tytuł "Europejskiego Miasta Kultury roku 2000". Przyznawany jest on kulturalnym metropoliom starego kontynentu o wyj±tkowym dziedzictwie historycznym i współczesnej żywotno¶ci kulturowej. Wyboru dokonali Ministrowie Kultury Unii Europejskiej. Po raz pierwszy został on przyznany w 1985 r. Atenom. W latach następnych tym prestiżowym wyróżnieniem cieszyły się: Florencja, Amsterdam, Berlin Zachodni, Paryż, Glasgow, Dublin, Madryt, Antwerpia, Lizbona, Luksemburg, Kopenhaga, Saloniki, Sztokholm, a w 1999 r. Weimar. Dostrzegaj±c wyj±tkowo¶ć roku 2000 Ministrowie Kultury Unii Europejskiej podjęli decyzję o uhonorowaniu 9 miast. Obok Krakowa wybrane zostały: Awinion, Bergen, Bolonia, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjawik oraz Santiago de Compostela.
Autorzy prezentowanej serii znaczków przedstawiaj± czasy dawne i ich bieg aż po teraĽniejszo¶ć. Hołd czasom dawnym oddaje blok, na którym został przedstawiony najstarszy panoramiczny widok Krakowa, według drzeworytu sporz±dzonego prawdopodobnie przez niemieckiego humanistę okresu odrodzenia, historyka, poetę i dramaturga, przebywaj±cego w Krakowie od 1489 r. - Konrada Celtesa (Celtisa). Drzeworyt został zamieszczony przez Hartmanna Schedla w "Kronice ¦wiata" /Opus de historiis aetatum mundi.../ z 1493 r. Na znaczku wyodrębniono centraln± czę¶ć panoramy z widokiem Zamku Królewskiego na Wawelu. Natomiast znaczki w specyficznym korowodzie przedstawiaj± wybrane przez autora, a ważne dla miasta postacie i zdarzenia:
warto¶ci 70 gr - widzimy na nim Jana Matejkę, Franciszka Józefa, pod którego rz±dami panowały w Galicji znacznie lepsze niż w innych zaborach warunki rozwoju życia narodowego i kulturalnego. Mamy postacie i wydarzenia z życia literackiego miasta. Sw± dzisiejsz± rangę w mitologii narodowej Kraków zawdzięcza w dużej mierze Stanisławowi Wyspiańskiemu i wtopionemu w podkrakowski pejzaż Weselu. W ci±gu jednego marcowego wieczoru 1901 r. pisarz uchodz±cy wcze¶niej za niezrozumiałego modernistę został uznany za narodowego wieszcza. W teatrze, w którym sztukę grano najwyżej pięć razy, Wesele tylko w sezonie 1901 r. miało sto przedstawień.
Po wojnie w Krakowie zgromadziła się elita intelektualna kraju. Pod Wawelem osiadł Konstanty Ildefons Gałczyński, poeta zakochany bez reszty w ba¶niowo¶ci Krakowa. Tu powstała słynna Zaczarowana dorożka. Tutaj swoje najważniejsze powie¶ci pisał Stanisław Lem, którego tłumaczono na wiele języków, tutaj dojrzewał talent Sławomira Mrożka, swoje wiersze pisała przyszła noblistka Wisława Szymborska. Z czasem europejski rozgłos zyskały przedstawienia teatru Cricot 2, kierowanego przez Tadeusza Kantora, który na rodzimy grunt przenosił na bież±co idee awangardy zachodniej. Na znaczku przedstawiono ponadto sylwetkę Piotra Skrzyneckiego - współtwórcę kabaretu Piwnica pod Baranami, animatora życia kulturalnego, Honorowego Obywatela miasta Krakowa oraz winietę tygodnika Przekrój. Wszystkie postacie usytuowane zostały na tle Sukiennic.
warto¶ci 1,55 zł - przedstawia królow± Jadwigę wspart± o godło Uniwersytetu. Obok Józefa Dietla, profesora i byłego rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego, pierwszego prezydenta Krakowa. Po wyborze do rady miejskiej powiedział: "Kraków chociaż nie stolica kraju, jest jeszcze jego sercem, jest ogniskiem życia narodowego. Nad tym narodowym skarbem czuwać nam wypada [...] Kraków, nareszcie nowożytny, rozwijaj±c się na podstawach konstytucyjnych, przodkować musi innym miastom inteligencj±, ruchem umysłowym i tym duchem legalnej swobody i obywatelskiej godno¶ci, które niezbędnymi s± warunkami podĽwignienia naszych upadaj±cych miast i miasteczek". Zarysowany powyżej program Dietl zacz±ł realizować, zyskawszy sobie z czasem przydomek największego prezydenta Krakowa.
Najwybitniejszego polskiego kompozytora, zaliczanego do klasyków XX wieku - Krzysztofa Pendereckiego na tle szczytu Collegium Maius. Obok monogram Kazimierza Wielkiego oraz jego figurę z auli Uniwersytetu Jagiellońskiego - na tle wież Ko¶cioła Mariackiego. Mikołaja Kopernika - twórcę teorii heliocentrycznej, wychowanka krakowskiej uczelni, który pobierał tutaj nauki w latach 1491 - 1495. Jana Pawła II, ongi¶ aktora, poetę i dramaturga, potem duchownego, wreszcie biskupa miasta, sk±d konklawe powołało Go na Stolicę Piotrow±.
Ponadto na znaczku pokazano Jerzego Turowicza z Tygodnikiem Powszechnym i Alberta Chmielowskiego - Brata Alberta - jedn± z najszlachetniejszych postaci Krakowa przełomu XIX i XX w. Przyjaciel i dobroczyńca ubogich założył w Krakowie pierwsze schronisko Albertynów dla bezdomnych.
Na każdym znaczku umieszczono znak "Kraków 2000 Europejskie Miasto Kultury".
Przyznanie tak prestiżowego tytułu dla Krakowa stwarza wyj±tkow± okazję do ¶wiatowej promocji nie tylko miasta i regionu, lecz także całego kraju, co ma miejsce w trwaj±cym obecnie Festiwalu Kraków 2000.
W dniu wprowadzenia znaczków do obiegu będ± w sprzedaży 2 rodzaje kopert pierwszego dnia obiegu FDC, opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Kraków 1. |
|
|
|
|
|
|
DWORKI POLSKIE
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 4
nominał: 80 gr, 1,55 zł, 1,65 zł, 2,65 zł
technika druku: offset
papier: rotograwiura
arkusz sprzedażny: 100 znaczków
format: 31,25 x 25,5 mm
nakłady: wielomilionowe, powtarzalne
projektant: Andrzej Gosik
data obiegu: 14.04.2000 |
|
|
|
Kontynuuj±c cykl "Dworki polskie" 18 kwietnia br. Poczta Polska wyemituje kolejne cztery znaczki obiegowe. W tegorocznej serii zaproponowano te obiekty, w których wnętrzach zorganizowano muzealne zbiory z różnych dziedzin. Na znaczkach poszczególnych warto¶ci pokazano:
warto¶ci 80 gr - klasycystyczny dwór w Grabonogu k. Gostynia. Powstał on dla rodziny Bojanowskich około 1800 r. Budynek jest konstrukcji drewnianej, wypełnionej glin± i cegł±. Mie¶ci się w nim muzeum ze zbiorami dotycz±cymi życia wsi.
warto¶ci 1,55 zł - dwór w Żelazowej Woli - miejsce urodzenia Fryderyka Chopina. Powstał około 1800 r. jako oficyna przy dworze rodziny Skarbków. Po I wojnie ¶wiatowej z całego kompleksu pozostała jedynie czę¶ć zwi±zana z rodzin± Chopinów. W 1926 r. wykupiono maj±tek uznaj±c go cennym dla polskiej kultury. Tuż przed II wojn± wykonano remont budynku, odnowiono park i udostępniono obiekt zwiedzaj±cym. Po ponownym, powojennym remoncie dwór został otwarty dla publiczno¶ci w 1949 r. Obecnie gospodarzem jest Towarzystwo im. Fryderyka Chopina.
warto¶ci 1,65 zł - dwór w Suchej k. Węgrowa. Powstał w 1743 r. Zbudowany jest z bali modrzewiowych ł±czonych na zr±b. Do 1932 r. pozostawał w rękach rodziny Cieszkowskich. W trójk±tnym szczycie portyku widnieje herb rodziny Dołęga wraz z dewiz± "sub veteri tectu sed parentali" (pod dachem starym, lecz rodzinnym). W 1988 r. jego wła¶cicielem został prof. Marek Kwiatkowski, który odbudował dwór i uporz±dkował park. Sprowadził też wiele obiektów budownictwa wiejskiego, tworz±c skansen.
warto¶ci 2,65 zł - barokowy dwór w Liwie k. Węgrowa. Powstał w 1782 r. na ruinach ¶redniowiecznego zamku. Budynek swoj± bryłę ł±czy z gotyck± baszt± zamkow±. Po odrestaurowaniu w latach 1955 - 1957 urz±dzono w nim muzeum zbrojownię.
W dniu wprowadzenia znaczka do obiegu będ± w sprzedaży 2 rodzaje kopert pierwszego dnia obiegu FDC, opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|
|
Ko¶ciół na progu trzeciego milenium
|
|
|
|
ilo¶ć znaczków: 1
nominał: 80 gr
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 20 znaczków
format: 31,25 x 39,5 mm
nakład: 5.400.000 sztuk
projektant: Janusz Wysocki
data obiegu: 07.04.2000 |
|
|
|
Za ilustrację tego tematu Poczta Polska wybrała moment otwarcia przez Jana Pawła II Drzwi ¦więtych w Bazylice ¶w. Piotra na Watykanie podczas zeszłorocznej Pasterki - uroczysto¶ci rozpoczynaj±cej obchody Roku Jubileuszowego 2000.
Otwarcie drzwi było gestem głęboko symbolicznym. Można go wi±zać z wołaniem, które rozbrzmiewa przez cały pontyfikat Jana Pawła II: "otwórzcie drzwi Chrystusowi". Ale jednocze¶nie Ojciec ¦więty w bulli Incornationis mysterium mówi, że bram± jest Chrystus, On jest jedyn± bram±. Dlatego otwarcie drzwi, otwarcie bramy ma głęboki sens teologiczny. Ł±cz±c się z Chrystusem, przechodz±c przez Bramę jeste¶my zł±czeni z Tym, który jest drog± do Boga. Mamy tu głębok± symbolikę spotkania człowieka z Bogiem.
Symboli w otwarciu Drzwi ¦więtych jest bardzo dużo. Warto przypomnieć, że w li¶cie apostolskim Tertio millennio adveniente papież Jan Paweł II stwierdza, że "Ko¶ciół nie może przekroczyć progu nowego tysi±clecia, nie przynaglaj±c swoich synów do oczyszczenia się przez pokutę z błędów, niewierno¶ci, niekonsekwencji i zaniedbań".
Na prezentowanym znaczku pocztowym Ojciec ¦więty klęczy na progu Drzwi ¦więtych w Bazylice ¶w. Piotra w Rzymie.
W symbolice chrze¶cijańskiej drzwi symbolizuj± zbawienie, przej¶cie ze stanu grzechu do stanu łaski, do jakiego powołany jest każdy człowiek.
Przej¶cie przez bramę oznacza wybór człowieka, by porzucić grzech, egoizm, własne słabo¶ci i wady, a wybrać współpracę z łask± Boż±.
Otwieraj±c w noc wigilijn± "Porta Sancta", Papież przekroczył ich próg, ukazuj±c tym samym Ko¶ciołowi i ¶wiatu Ewangelię jako Ľródło życia i nadziei na nowe tysi±clecie.
Uroczysto¶ć znajduje oparcie w interpretacji słów Chrystusa, który powiedział: "Ja jestem bram±, jeżeli kto¶ wejdzie przeze Mnie, będzie zbawiony", J (10,9).
W dniu wprowadzenia znaczka do obiegu będ± w sprzedaży koperty pierwszego dnia obiegu FDC, opatrzone datownikiem okoliczno¶ciowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1. |
|
|
|
|
|